LMS چیست؟

شکل تصویر یک
LMS چیست؟

فعالین صنعت آموزش در جهان پس از بررسی  شرایط جامعه امروز و مشغله های مختلفی که برای افراد به وجود آورده است، سعی در بکارگیری تکنولوژی ها و فناوری های نوین، چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری نمودند تا با استفاده از این ابزار ها امکاناتی را فراهم کنند تا افراد در هرمکان و در هر زمان امکان آموزش ، توانمندسازی و کسب مهارت را داشته باشند. به وضوح می توان دید که این تحول، تاثیر چشمگیری در انتقال دانش به روز و با کیفیت را در سرتاسر دنیا داشته است.

پس از بررسی انواع  آموزش های مجازی و مدل های سنتی تولید محتوا ومحدودیت های آنها به این نتیجه رسیدیم  به سامانه ای نیازمندیم که در آن تعامل بیشتری ما بین شرکت کنندگان و اساتید وجود داشته باشد.

راه حل علم فناوری برای این مساله چیست؟

با کمک علم فناوری اطلاعات و برنامه نویسی ، نرم افزاری متولد شد که توانست مشکل آموزش مجازی را حل کند.

این  نرم افزار را سامانه مدیریت یادگیری یا Learning Management System  و به اختصار LMS نامیدند.

البته از نام های دیگری هم برای این نرم افزار استفاده می کنند مانند VLE که مخفف Virtual Learning Environment می باشد.

اما در کل کاربرد هر دو  نام یک چیز است و به یک هدف مشترک از آن استفاده می شود.

نرم افزار LMS علاوه بر فضایی برای تولید محتوا، امکان سازماندهی، ارائه و پیگیری محتوا را ایجاد می نماید.

بدین صورت که مدرس پس از تولید کردن محتوای مد نظر خود که ممکن است به هر شکل، اعم از متن ، تصویر، صوت، فیلم و یا … باشد می‌تواند آن را در بخش های مختلف که برای مخاطبین با موضوعات مختلف دسته بندی شده است، ارائه نمایند.

جالب تر از همه آنکه به روند استفاده از آن محتوا، نظارت کند. به بیان دیگر مدرس می تواند پله پله با مخاطب همگام باشد و ناظر آن باشد که دانشپذیر تا چه بخشی از محتوا را دنبال کرده و چه بخشی را رها نموده است.

علاوه بر آن می تواند تکالیفی را برای دانشجویان خود در نظر بگیرد و دانشجویان در همان فضا ، تکالیف خود را برای مدرس خود ارسال نمایند.

روش های پیاده سازی سامانه مدیریت یادگیری

در همین حین آنها می‌توانند با دیگر دانشجویان و دانش پذیران در تالارهای گفتگو به بحث و تبادل نظر بپردازند.مدرسین در LMS به دو روش می توانند آموزه ها را در اختیار دانش پذیران قرار دهند :

  • روش همزمان یا Synchronous : در این روش مدرس و دانشجویان در لحظه به صورت تعاملی با یکدیگر در ارتباط هستند این ارتباط یا از طریق تالار های گفتمان و یا بسترهای آموزش آنلاین صورت می گیرد حضور همزمان مدرس و دانشپذیر را در فضای مجازی می طلبد .
  • روش غیر همزمان یا  Asynchronous: در این روش مدرس محتوای مد نظر خود را بارگذاری می نماید و پس از آن دانشپذیر در هر زمان که امکان حضور در فضای مجازی را داشته باشد محتوا را دریافت نموده و از آن استفاده می کنند در این روش نیازی به حضور هر دو طرف در یک لحظه نیست.

مدیران آموزشگاه ها می توانند دپارتمان های مختلف آموزشی خود را بر روی سامانه مدیریت یادگیری بارگذاری کنند و در هر بخش مسئول آموزش ، مدرس و دانشجویانی را داشته باشند. علاوه بر آن می‌توانند جریان های مالی ، حسابداری ، ارتباط با مشتریان ، خدمات پس از فروش و سایر بخش های آموزشگاه خود را بر روی LMS بارگذاری نمایند و یک آموزشگاه مجازی برای خود ایجاد نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *